REKURÚTO SÚCU リクルートスーツ... START DO PRACOVNÍHO ŽIVOTA JAPONCŮ
Co si představíte pod termínem náborový oblek? Mnozí si nepředstaví nic, další si řeknou co je to za blbost a jiní si představí třeba elegantní formální sako na pracovní schůzku. V Japonsku má ale リクルートスーツ rekurúto súcu mnohem hlubší význam. Tento uniformní černý oblek nosí prakticky každý japonský vysokoškolák, který vstupuje do náročného kolotoče shúkacu 就活, náborového procesu po ukončení studia. Shūkatsu je velmi specifický a intenzivní japonský náborový proces, kterým prochází studenti během posledního ročníku univerzity, aby si zajistili práci po ukončení studia.

Foto: Čím se liší náborový oblek od běžného pracovního obleku?
Shūkatsu začíná už v posledním roce studia, často zhruba rok až půl před plánovaným ukončením školy. Firmy mají své náborové kampaně a studentům se doporučuje začít s přípravami velmi brzy. Studenti začínají s přípravou životopisu 履歴書 rirekisho a motivačního dopisu. Navštěvují kariérní poradny na univerzitách, účastní se workshopů a nácviků pohovorů. Dávají si pozor, aby neměli žádné velké mezičasy, nebo zkušenosti, které by mohly ovlivnit jejich čistý profil. Shūkatsu je velmi formální, očekává se správný dress code, precizní chování a úcta. Uchazečů je hodně, míst v prestižních firmách málo, tento proces je v Japonsku extrémně konkurenční. Mnoho věcí je nepsaných, například kdy přesně začít, jak komunikovat s personalisty, jak se prezentovat.
Firmy loví… pořádají prezentace a veletrhy na univerzitách, kde představují své podnikání a otevřené pozice. Studenti se mohou přímo ptát, získat brožury, a přihlásit se na další výběrové kola. Studenti podávají přihlášky do vybraných firem. Uchazeči vyplňují standardizované dotazníky a posílají své životopisy. Mnoho firem vyžaduje písemné testy (např. aptitude testy jako SPI testy), které ověřují schopnosti a znalosti. Následuje screening, kdy firma vybere vhodné kandidáty na další kola.
Obvyklý je více kolový pohovorový proces. První kolo může být skupinové, následují individuální, pohovory živě nebo online. Firmy kladou důraz nejen na dovednosti, ale i na osobnost, motivaci a schopnost hodit se do kolektivu. Pokud uchazeč uspěje, dostává tzv. naitei 内定 neformální nabídku zaměstnání, často už několik měsíců před oficiálním nástupem. Naitei je velice důležitý prvek, znamená už totiž, že firma počítá s tím, že uchazeč nastoupí. Uchazeči dokončí studium, a na jaře následujícího roku po ukončení studia nastupují do práce. Začátek zaměstnání je velmi často synchronizovaný a probíhá od dubna, což je v Japonsku tradiční začátek pracovního roku.
A kde máme to rekurúto súcu? Recruit suit vychází z anglického slova recruitment = nábor, je černý nebo tmavě modrý oblek, a to pro muže i ženy, doplněný bílou košilí, konzervativní kravatou nebo mašlí, jednoduchými botami a absolutním minimem osobních módních projevů. Jinými slovy… styl, který vyjadřuje profesionalitu, loajalitu, čistotu, ale i anonymitu!!! Je to oděv, který mladému Japonci pomáhá zapadnout do očekávaného obrazu ideálního kandidáta, působí nenápadně a nerušivě během přijímacích řízení, a tím symbolizuje to nejdůležitější, a zároveň pro nás asi nejšílenější, tedy připravenost vzdát se své individuality ve prospěch firmy!
Firmy žádají prázdné plátno = uchazeče bez individuality. Černé, jednoduché obleky pro všechny studenty se stávají symbolem bezpečného výběru. Nakoukněme do historie… před 80 lety si studenti oblékali formální, ale osobité obleky. Ženy nosily pastelové barvy, muži hnědou či šedou. Po roce 1990, po ekonomickém pádu Japonska (tzv. ztracená dekáda) začaly firmy preferovat neutrální uchazeče. Přišla éra černých, nenápadných obleků, symbolizujících skromnost, profesionalitu a ochotu přizpůsobit se! V současnosti je rekurúto súcu nepsanou normou natolik silnou, že většina studentů se ji bojí porušit, i když firmy samy někdy tvrdí, že vzhled není to hlavní.
Nejde jen o jeden pohovor, studenti nosí tento oblek během celého náborového období, které může trvat i několik měsíců. Patří sem semináře firem setsumeikai, pohovory první i druhé úrovně, assessment centra a někdy i neformální networkingové akce. Být oblečený správně je považováno za základ úspěchu. Bez toho by si uchazeč připadal, že už přišel o šanci, než vůbec otevřel dveře.
Rekurúto súcu je více než móda, je to ztělesněním japonských hodnot skromnosti kenkyo, nevyčnívat, nebýt extravagantní. Harmonie wa přizpůsobení se kolektivu. Respektu sonkei, ukázkou úcty vůči firmě a celému procesu. Paradoxem je, že v době, kdy firmy hledají inovativní talenty, všichni kandidáti vypadají téměř identicky. Zejména v posledních letech se ozývají hlasy, že tento černý unifikovaný rituál brání sebevyjádření (zvláště u žen nebo genderově různorodých uchazečů), neodráží reálnou různorodost firemního světa, zbytečně stresuje studenty, kteří se bojí udělat chybu i v délce sukně nebo typu účesu. Některé společnosti (třeba Shiseido, Uniqlo nebo Sony) se snaží rekurúto súcu rozvolnit a povolují méně formální oblečení nebo rovnou doporučují "přijďte tak, jak se cítíte sami sebou". Ale… toho se jen málokterý uchazeč odváží!
Rekurúto súcu se dá koupit ve specializovaných obchodech (Aoyama, AOKI, Suit Select), často ve výhodných studentských balíčcích. Ceny začínají kolem 20 000 jenů (asi 3 000 Kč), ale nabídka zahrnuje i pronájmy obleků, ekologické varianty (pratelné, z recyklovaných vláken), styling poradenství zdarma přímo v obchodě.
Rekurúto súcu = symbol přechodu do dospělého světa, s těžkým batohem očekávání a kulturních norem. Pokud se někdy na jaře nebo v létě ocitnete v japonském městě a uvidíte desítky mladých lidí s černými aktovkami ve formálním oděvu, víte, že právě začala sezóna snů… a stresu. Tenhle zvláštní dress code je fascinujícím oknem do japonské mentality… precizní, kolektivní a stále silně svázané tradicí, byť v obleku z polyesteru.
Pro upřesnění... tyto procesy náboru se týkají vysokoškolsky vzdělaných uchazečů bojujících o pracovní místa ve velkých prestižních společnostech.