JAK LG ZMĚNILO KOREJSKÉ DOMÁCNOSTI… JEDINÝM GENIÁLNÍM TAHEM

Jižní Korea je zemí technologií, inovací i hluboce zakořeněných tradic. Právě zde, ve stínu hypermoderních měst a mezi pálivými tóny fermentované zeleniny, se zrodil geniální marketingový tah, který spojil staré s novým. Společnost LG Electronics jako první uvedla na trh samostatnou lednici na kimchi… a rázem změnila nejen způsob skladování této tradiční pochoutky, ale i postavení své značky na domácím trhu.
Proč právě lednice na kimchi? Kdo už kimchi někdy zkusil, a nebo ten kdo si jej dokonce oblíbil natolik, že si připravuje doma vlastní, bude teď myslím s pochopením pokyvovat hlavou, protože moc dobře ví, jak výrazný zápach fermentovaná zelenina vydává, a proto taky ví, že v běžné lednici napáchá více zla než užitku.
Kimchi je mnohem víc než jen příloha. V Jižní Koreji se jí říká srdce každého jídla. Korejci s kimchi doslova vstávají i uléhají, a to bez ohledu, zda jde o dospělé nebo děti. Tato fermentovaná zelenina, obvykle napa cabbage s česnekem, chilli, rybí omáčkou a dalšími přísadami, je symbolem korejské kultury. Korejci snědí ročně přes 1,85 milionu tun kimchi. Většina domácností připravuje své vlastní, často podle rodinných receptů, které se dědí po generace. Korejské kamarádky mi říkaly, že se nakládat kimchi naučily až po svatbě od tchýně.

Fermentace je citlivý proces. Vyžaduje přesné teplotní podmínky, ideálně mezi 0 a 5 °C, aby se chuť kimchi správně rozvinula, ale zároveň nedošlo k přemíře kyselosti. A právě tady vstupuje na scénu LG.
Jak se zrodila kimchi lednice? V roce 1995 LG jako první na světě uvedla samostatnou kimchi chladničku, speciálně navrženou pro optimální fermentaci a dlouhodobé skladování. Byla to skutečná revoluce. Tradiční chladničky totiž neuměly udržet rovnoměrnou nízkou teplotu, což vedlo ke zkaženému nebo příliš kyselému kimchi. LG nabídla unikátní řešení… spotřebič, který umožňuje nastavit specifické režimy pro fermentaci, skladování, a dokonce i zrání.
Z marketingového hlediska šlo o mistrovský tah. LG zacílila na domácnosti s vlastní výrobou kimchi, čímž zasáhla napříč generacemi všechny skupiny spotřebitelů, od starších žen připravujících kimjang (tradiční hromadné nakládání kimchi na zimu), až po mladé páry, které si cení komfortu a moderního designu.
Kimchi lednice jako statusový symbol… v dnešní době není kimchi lednice v Koreji pouze praktickým spotřebičem. Stala se symbolem péče o rodinu a kulturní identity. Nejnovější modely (např. LG DIOS Kimchi+) se chlubí vícezónovým chlazením, bezzápachovými filtry, elegantním designem a připojením k chytré domácnosti. Ve většině korejských domácností najdete dvě lednice, jednu na běžné potraviny a jednu čistě na kimchi.
Když jsem pracovala pro korejskou firmu, zajišťovali jsme přepravu těchto kimchi lednic z Koreje do ostravských pronajatých bytů, protože korejští kolegové a jejich rodiny si bez nich jednoduše nedokázali představit plnohodnotné stravování. Kimchi prostě potřebují každý den, od snídaně po večeři, bez ohledu na věk nebo společenské postavení.
Pro LG uvedení kimchi lednic znamenalo dvojí vítězství… zapsali se do povědomí spotřebitelů jako značka, která chápe lokální potřeby, a zároveň upevnili svou technologickou dominanci. A je třeba říct, že jsou to většinou i designově moc povedené produkty! Praktické a krásné!
Pár zajímavosti o kimchi… detaily o něm najdete ve starším článku SUPERPOTRAVINA A FENOMÉN... KIMCHI a recept na super vyprošťovák tady KOREJSKÝ VYPROŠŤOVÁK... KIMCHI JJIGAE
- V roce 2013 bylo kimchi a jeho příprava zapsáno na seznam UNESCO jako nehmotné kulturní dědictví.
- Existuje prý přes 200 druhů kimchi, včetně bílého (bez chilli), vodního alias letního kimchi (nabak-kimchi) nebo kimchi z ředkvičky (kkakdugi).
- V korejštině se místo slova sýr=cheese při focení často říká kimchi, protože při vyslovení tohoto slova dostávají ústa podobný tvar jako při úsměvu a přinutí tak k vizuálnímu úsměvu i ty, kterým se na fotku zrovna smát nechce.
- Na konci roku probíhá každoroční festival Kimjang, během kterého se celé komunity spojují při společném nakládání kimchi na zimu. V Jižní Koreji existují i muzea kimchi.
LG neudělalo jen chytrý marketingový tah. Vytvořilo produkt, který respektuje kulturu, podporuje komunitní tradice a zároveň ztělesňuje současnou technologickou preciznost. Kimchi lednice je důkazem toho, že i v digitální době má kulturní porozumění stále klíčovou roli v úspěchu na trhu. Při cestě do Jižní Koreje se podívejte nejen na památky v Soulu nebo na futuristická města jako Busan. Budete-li mít možnost, neváhejte navštívit místní domácnost, ochutnejte domácí kimchi a prohlídněte si tuhle slavnou samostatnou lednici, která střeží národní poklad!