JAPONŠTÍ PRACOVNÍCI OSHI-YA A STLAČOVÁNÍ LIDÍ DO VLAKŮ...

26.01.2025

Stlačování lidí do vlaků označuje specifický jev, kdy zaměstnanci vlakových společností nebo nádražní pracovníci pomáhají (otevřeně řečeno nepomáhají, ale skutečně spíše fyzicky tlačí) cestující, aby se dostali do již přeplněného vlaku. Stlačování pasažérů do vozů probíhá především v tokijské ranní a večerní špičce, kdy je každý vlak tak nabitý, že není možné, aby se lidé sami vešli do vozů bez pomoci. Oshi-ya, doslova tlačitel, povětšinou v bílých rukavičkách, je označení pro pracovníky, kteří tuto úlohu vykonávají.

Proč k tomu dochází? Tokyo je jedním z největších měst na světě, kde každodenně cestují miliony lidí. Doprava je extrémně intenzivní, a to nejen v hlavních pracovních hodinách, ale po celý den. Přestože tokijské vlakové systémy jsou známé svou efektivitou a precizností, stále čelí masivnímu problému přeplněnosti.

Ve špičce (zejména mezi 7:30 a 9:00 ráno a mezi 17:30 a 19:00 večer) a také v posledních nočních spojích je mnoho vlaků narvaných do posledního centimetru a možná ještě více. V některých případech je třeba, aby se všechny osoby v daném vagónu dostaly dovnitř, i když je vlak již plný, protože následující vlak by mohl být ještě přeplněnější a to by jen způsobilo řetězení problému. Takže situace vyžaduje koordinovanou pomoc :-).

Být revizorem v dopravě je už samo o sobě velká výzva, ale být "tlačičem" v tokijském metru, to musí být extra challenge! Když lidé čekají na nástupištích a vlak přijíždí, pracovníci vlakové společnosti, nazývaní oshi-ya, se postaví k vlakovým dveřím a připravují se na svou roli. Jakmile se dveře otevřou a část pasažérů vystoupí, začnou fyzicky tlačit a stlačovat cestující do vlaku. Někdy musejí použít ramena, ruce nebo dokonce celé tělo, aby do vlaku dostalo co nejvíce lidí. Jakkoliv je tento proces efektivní, může působit až komicky nebo agresivně pro cizince, kteří nejsou na takové situace zvyklí. Mimochodem, představte si, že by si vás dovolil někdo fyzicky tlačit, českým pasažérům stačí pouhé "postupte si dále do vozu" a už se cítí nekomfortně, jejich nozdry se rozšiřují, ústa plivou nadávky a srdíčka buší rázem rychleji…

I když to může vypadat, že je situace nebezpečná nebo nepohodlná, japonská kultura pravidelného respektu a disciplíny vede k tomu, že cestující akceptují tento způsob "pomoci" a dávají oshi-ya prostor, aby mohli vykonat svou práci. 

Upřímně ale, skutečnost bývá dosti často jiná! Japonci o svůj prostor bez okolků bojují! Zejména podnapilí sararímani (viz. jeden z předchozích článků zde) bývají agresívní a bezohlední.

Sama jsem si to prožila na vlastní kůži... musela jsem z vlaku posledního spoje metra v Tokyu vystoupit, protože situace byla neudržitelná. Cítila jsem, jak na mě přichází záchvat paniky, moje klaustrofobie udeřila plnou silou, a bylo mi v tu chvíli zcela jedno, jak se z nejbližší stanice dostanu do opravdu vzdáleného studentského kampusu, kde jsem byla během stáže ubytovaná. Možná je toto ta správná chvíle, poděkovat znovu a takhle veřejně svým tehdejší spolustudentům Bohumilovi a Leovi, že mě v tom nenechali samotnou a vystoupili se mnou. Díky pánové!

Je to neuvěřitelné, ale tohle stlačování má svá pravidla. Tím nejdůležitějším je trpělivost a disciplína všech. Japonci jsou i v této situaci velmi trpěliví. I když jsou vlakové vozy přeplněné, lidé obvykle zůstanou klidní a dodržují zásady slušného chování. Neexistuje zde žádný viditelný výrazný stres nebo panika, protože každý ví, co se bude dít. Každý se soustředí na to, aby co nejlépe nastoupil, co nejrychleji se usadil (nebo postavil), a čekal, až vlak dorazí na další stanici.

I když je prostor omezený, Japonci se snaží zachovat obvyklou úroveň zdvořilosti. I ve vysoce přeplněných vlacích se málokdy vyskytují konflikty nebo ostré spory. Cestující respektují osobní prostor ostatních i v extrémních podmínkách. Většinou :-)!

Ačkoli je vlak doslova nabouchaný lidmi, japonští cestující obvykle dodržují pravidlo ticha, tedy nesmí se mluvit nahlas, aby nedocházelo k rušení ostatních. Většina lidí se soustředí na své telefony, knihy nebo se zcela pasivně dívají z okna.

Vlakoví pracovníci oshi-ya hrají klíčovou roli při udržování pořádku v přeplněných vlacích. Někteří oshi-ya používají i speciální techniky pro jemné, ale efektivní stlačení, aby se udržela co největší bezpečnost pro všechny cestující.

Tento každodenní jev má výrazný dopad na životní styl obyvatel Tokya. Lidé se musí připravit na to, že jejich ranní a večerní cesty mohou být vysoce stresující a nepohodlné. Přestože Tokyo nabízí vysoce efektivní a rychlou dopravu, přeplněné vlaky mohou být pro některé citlivější cestující velkou výzvou.

Japonské železniční společnosti se snaží implementovat různé způsoby, jak snížit přeplněnost, jako například zavedení lepšího plánování vlaků, větší počet vagónů nebo snaha o zavádění alternativních způsobů dopravy, jako jsou autobusy a vysokorychlostní vlaky. V některých oblastech Tokya a dalších měst se také pomaličku rozšiřují koncepty práce z domova a flexibilních pracovních hodin, které pomáhají snížit tlak na přeplněnost v ranní špičce.

Stlačování lidí do vlaků je neoddělitelnou součástí každodenní reality pro mnoho tokijských dojíždějících. Může to být pro cizince jev téměř neuvěřitelný, ale v Japonsku je považován za normální součást života, daň za život ve velkoměstě, které je známé svou vysokou hustotou obyvatel. I když to může působit chaoticky, organizace a disciplína jsou základními pilíři tohoto fenoménu, což ukazuje nejen na efektivitu japonského dopravního systému, ale i na japonskou schopnost přizpůsobit se náročným podmínkám současného světa s pověstnou úctou a respektem.