GANGNAM STYLE IS NOT OVER... FAKT NE!

12.11.2025

V Soulu má každá čtvrť svůj vlastní rytmus. Ale jen jedna z nich dokázala ten svůj poslat do celého světa. Když uvidíte Korejce tančit na PSY-ho hit, pochopíte hned, že Gangnam Style isn't over. Ani zdaleka!

Přiznávám, že jsem myslela, že tento šílený styl je již zapomenut. Pracovala jsem více než 11 let v korejské firmě a tak jsem se velmi často potkávala i s korejskou hudbou. Sednete do firemního auta a už je tu, přijdete na jakoukoliv firemní akci, rodinnou oslavu, večírek a už je tam, neobjede se bez ní žádná karaoke party, je prostě všudy přítomná. Jednou jsem dokonce v rámci sponzorských aktivit byla vyslána do Prahy na K-POP soutěž… já klidná tichá introvertní osoba, považte... jako porotce :-)! Ne, tohle fakt není můj žánr a nikdy se jím nestane, ale co naplat, Korejci svou hudbu milují.

Když se procházíte Soulem a v jeho centru zahlédnete skupinu lidí tančících na známý rytmus Gangnam Style 강남스타일, třeba si řeknete jako já, že tahle éra už je snad dávno pryč. Jenže pravda je trochu jiná. I po více než třinácti letech od vydání zůstává tahle píseň symbolem jedné z největších virálních vln internetu, i živou součástí městské kultury, která překročila hranice hudby a proměnila se v globální fenomén.

Když PSY v roce 2012 vydal svůj hit, rozhodně nikdo nečekal, že právě tato písnička zboří všechny možné rekordy a stane se prvním videem na YouTube, které dosáhne miliardy zhlédnutí. Gangnam Style nebyl jen chytlavý taneční hit. Ve skutečnosti šlo o ironický komentář k životnímu stylu bohatých obyvatel čtvrti Gangnam-gu 강남구 oblasti v Soulu, kde se koncentrují luxusní značky, kavárny a technologické společnosti. PSY si z toho udělal satiru, zabalil ji do absurdního humoru a přidal jednoduchý, okamžitě rozpoznatelný taneční krok horse-riding dance move, který dnes znají snad všichni.

Písnička tehdy otevřela cestu pro korejskou popkulturu 한류 hallyu do celého světa. Ukázala, že hudba nemusí být v angličtině, aby se stala světovým hitem. Zároveň dokázala, že internet dokáže změnit celý mechanismus šíření hudby. Z virálního videa se stala kulturní událost, kterou sledovaly stovky milionů lidí a která definovala éru sdíleného digitálního nadšení.

V Jižní Koreji má Gangnam Style dodnes výsadní postavení. Je už součástí národní identity podobně jako tradiční písně, protože se stal prvním skutečně globálním exportem korejské kultury. Dodnes jej korejská média zmiňují, když se mluví o úspěchu K-popu nebo o fenoménu korejské měkké síly. A v samotném Gangnamu, odkud píseň čerpá inspiraci, se z ní stal téměř turistický rituál. Návštěvníci i místní si u nápisu Gangnam Style pořizují fotografie, tancují, i natáčejí vlastní verze legendárního klipu.

I když se může zdát, že její čas minul, ve skutečnosti je Gangnam Style stále přítomný jen jiným způsobem. Zatímco v roce 2012 šlo o globální senzaci, dnes je to spíše kulturní ikona, symbol určité éry internetu a korejské sebeironie. Objevuje se ve flashmobových vystoupeních, veřejných performancích.

Je to i výraz nostalgie. Pro generaci, která zažila první vlnu virálních videí, představuje návrat ke Gangnam Style připomenutí doby, kdy byl internet plný spontaneity a sdíleného humoru. Zároveň ale zůstává nástrojem, jak vyjádřit hravost, sebevědomí, kulturní hrdost, které jsou pro dnešní Koreu tolik typické. 

Když v centru Soulu zahlédnete lidi tančit ten slavný krok, nejde o kuriozitu ani retro-zábavu. Je to živá  připomínka toho, jak jeden klip z roku 2012 zcela nečekaně změnil způsob světového vnímání hudby, jazyka i kultury.