SEXUÁLNÍ OBTĚŽOVÁNÍ CHIKAN 痴漢 A VAGÓNY JEN PRO ŽENY
Tokijská metropolitní linka (Tokyo Metro) je jedním z nejdůležitějších a největších městských dopravních systémů na světě. Díky své rozsáhlosti, efektivitě a vysoké úrovni služeb hraje klíčovou roli ve fungování každodenního života v Tokiu. Ať už jezdíte na pracovní schůzky, na nákupy nebo na turistické výlety, Tokyo Metro je pro každého nepostradatelné.


Přestože stlačování do vlaků (jak jsem o něm psala v předchozím textu) je součástí každodenního života v Tokiu, je důležité pochopit, jak Japonci tuto situaci zvládají a jaké kroky jsou podnikány, aby se minimalizovaly negativní dopady na jejich psychiku, ale i na osobní bezpečnost.
Je pravda, že přeplněné vlaky mohou být pro lidi stresující a nepohodlné, zvlášť v ranní špičce, kdy jsou lidé namačkáni doslova jako sardinky na sobě. I přesto Japonci tuto situaci přijímají jako součást každodenního života, a to díky kulturním a společenským normám, které se v Japonsku vyvinuly.
Japonská společnost je velmi disciplinovaná a orientovaná na kolektivní hodnoty. Cestující mají tendenci být trpěliví a zdvořilí i v těchto těsných podmínkách. Respektování osobního prostoru je hluboce zakořeněnou hodnotou, ale zároveň je běžné, že cestující poněkud přizpůsobí své chování pro kolektivní dobro. To znamená, že i když je situace nepohodlná, lidé se obvykle nesnaží vykřikovat nebo se zlobit. Akceptace tohoto nepohodlí je součástí jejich kulturního přístupu.
Navíc mnozí Japonci si na takový způsob dojíždění zvykli už od mládí. Zahrnuje to určité psychologické přijímání stresu, což je součástí japonské mentality přežití ve společnosti. Lidé si prostě zvykli na to, že se ve špičce často nacházejí v přeplněných prostorech, a většina z nich nevidí v každodenním dojíždění dramatický problém. Pokud je pro ně tohle běžná rutina, nevyvolává to u nich tolik stresu jako by to možná způsobilo cizincům, kteří nejsou na tento styl dopravy zvyklí.
Co se týče bezpečnosti a sexuálního obtěžování nebo krádeží, přeplněné vlaky mohou být i v tak celkově bezpečné zemi jako je Japonsko rizikovým místem, zvlášť v hodinách, kdy je v dopravních prostředcích nejvíce lidí. Ale ani v Tokiu, které je považováno za jedno z nejbezpečnějších měst na světě, není problém sexuálního obtěžování chikan 痴漢 zcela vyloučen.
Japonská vláda a dopravní společnosti implementovaly několik opatření, která pomáhají omezit sexuální obtěžování ve veřejné dopravě. V některých částech dne, zejména během ranní špičky, jsou na vybraných vlakových linkách speciální vagóny vyhrazené pouze pro ženy. Tyto vagóny (označené na nástupištích a ve vlacích) poskytují bezpečné místo pro ženy, které se mohou vyhnout potenciálně nekomfortní situaci, pokud je ve vlaku příliš mnoho lidí. Vagóny jen pro ženy byly zavedeny v reakci na chikan 痴漢, což je japonský termín pro sexuální obtěžování, k němuž v přeplněných vlacích může docházet.

Mnoho japonských vlakových systémů vybavilo vagóny i nástupiště bezpečnostními kamerami. To pomáhá předcházet nejen krádežím, ale právě i sexuálnímu obtěžování, protože potenciální pachatelé vědí, že jsou monitorováni. Některé stanice a vlaky mají speciálně vyškolené pracovníky, safety officers, kteří se zaměřují na prevenci sexuálního obtěžování a krádeží. Tito pracovníci mají nejen za úkol sledovat situaci v přeplněných vlacích, ale také okamžitě reagovat na jakékoli incidenty, které by mohly ohrozit bezpečnost cestujících.
Zároveň japonská vláda a železniční společnosti pravidelně pořádají osvětu a kampaně proti sexuálnímu obtěžování, aby upozornily na problém a hlavně povzbudily cestující nebát se oznámit jakékoliv nevhodné chování.
Pokud jde o krádeže, Tokio má relativně nízkou míru kriminality, ale i tak je to problém, který není ignorován. Opatření proti krádežím zahrnují instalaci bezpečnostních kamer na mnoha stanicích i v některých vlacích. Cestující jsou průběžně standardně informováni a vzděláváni v otázkách prevence proti krádežím, například o zajištění svých tašek, peněženek a mobilních telefonů.